Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2017

Γέροντας Ἐφραίμ Φιλοθεΐτης – Ἡ Πλατυτέρα τῶν Οὐρανῶν


 

Θα πούμε λίγα πράγματα προς τιμήν της Παναγίας μας, την οποίαν η Ορθόδοξος Εκκλησία μας δοξάζει και ανεβάζει υπεράνω των Χερουβείμ και των Σεραφείμ, ενώ οι αιρετικοί υποβιβάζουν σε βαθμό ατιμίας.
Όταν συναντήθηκε η Παναγία μας με την μητέρα του Τιμίου Προδρόμου, την αγία Ελισάβετ, μεταξύ άλλων της είπε: «Από του νυν μακαριούσι με πάσαι αι γενεαί» (Λουκ. 1:48). Δηλαδή από τώρα όλες οι γενεές των ανθρώπων που θα πιστέψουν στον Κύριο, θα με μακαρίζουν για την αξία που μου έδωκε ο Θεός και Πατέρας, να γίνω μητέρα του Υιού Του. Τι τιμή για μια γυναίκα!
Στις ημέρες μας γίνεται πολύς λόγος για την ισότητα των δύο φύλων, ανδρός και γυναικός. Αλλά οι αγώνες για την ισότητα και τα λεγόμενα φεμινιστικά κινήματα ήρθαν πολύ αργά. Ο Χριστιανισμός εδώ και είκοσι αιώνες έχει τακτοποιήσει το πρόβλημα. Πώς;Κατήργησε τις διακρίσεις. Τίμησε την γυναίκα ως ισάξια με τον άνδρα. Όχι μόνο αυτό, αλλά και τίμησε μία γυναίκα με τιμή που δεν έχει, ούτε είχε, ούτε και θα έχη κανένας άνδρας. Η γυναίκα αυτή είναι η Υπεραγία Θεοτόκος.

Στο Χριστιανισμό, στην Εκκλησία, οι άνθρωποι δεν μετρούνται, δεν αξιολογούνται με κριτήρια το φύλο, την κοινωνική θέσι, την μόρφωσι, την οικονομική κατάστασι, την ευφυΐα και πολλά άλλα. Μετρούνται και αξιολογούνται με ένα μόνο κριτήριο, και αυτό είναι η αγιότητα. Στα μάτια του Θεού δεν υπάρχουν άντρες και γυναίκες. Υπάρχουν μόνο αμαρτωλοί και μετανοούντες, ασεβείς και ευσεβείς, άγιοι και αγιότεροι.
Την τιμή προς την Παναγία μας την ζούμε έντονα με την εορτή της Κοιμήσεως. Ποιός την ετίμησε; Ο Υιός της και Θεός και Σωτήρας του κόσμου.
Η Παναγία υποδέχτηκε στην γαστέρα της τον Θεάνθρωπο, τον Υιόν και Λόγον του Θεού, ο Οποίος προσέλαβε την ανθρώπινη φύσι από Αυτήν και την ήνωσε με την θεία Του φύσι στην υπόστασί Του. Ο Χριστός την υποδέχεται στον ουρανό ολόκληρη, και με το σώμα και με την ψυχή. Η Παναγία μας, με την υποδοχή του Χριστού, του Θεανθρώπου στην γαστέρα της, έγινε Πλατυτέρα των ουρανών. Το βλέπουμε και στις αγιογραφίες της αγίας εικόνος της ως Πλατυτέρας. Υποδέχτηκε τον Χριστό, τον κράτησε στην κοιλία της και Τον εγέννησε. Ο Χριστός τώρα υποδέχεται στα χέρια Του, στις παλάμες Του, την αγίαν ψυχήν της Θεοτόκου και Μητρός Του.
Η Παναγία μας μερίμνησε, φρόντισε στον Ιησού Χριστό μας όσο ήταν παιδί. Τώρα ο Υιός υποδέχεται την Μητέρα Του σαν Βασίλισσα στον ουρανό. «Παρέστη η βασίλισσα εκ δεξιών σου εν ιματισμώ διαχρύσω περιβεβλημένη, πεποικιλμένη» (Ψαλμ. 44:10).
Τίμησαν την Παναγία μας οι Απόστολοι. Συνάχθηκαν με μιας στα Ιεροσόλυμα, για να κηδεύσουν το σώμα τής Θεοτόκου και Μητρός του Διδασκάλου των. Λέγει η Παράδοσι: «Απόστολοι εκ περάτων συναθροισθέντες ενθάδε…». Ας μην αμφιβάλλη κανείς για το πώς συνάχθηκαν οι Απόστολοι από τα πέρατα του κόσμου. Οι Απόστολοι είναι οι αετοί του Πνεύματος. Πώς εξαπλώθηκαν σε όλο τον κόσμο; Ποιος τους έδωσε φτερά στα πόδια και έτρεξαν παντού; Η δύναμις του Θεού. Αυτή η δύναμις η ίδια και τώρα παραλαμβάνει τους Αποστόλους από τα πέρατα του κόσμου και τους συγκεντρώνει στην Ιερουσαλήμ. Εκείνος που έδωσε το πύρινο άρμα στον Ηλία το Θεσβίτη κι ανέβηκε ψηλά, Εκείνος που πήρε τον Απόστολο Φίλιππο από την Γάζα και τον έφερε στήν Άζωτο, όπως διαβάζουμε στις Πράξεις, Εκείνος έστειλε για κάθε Απόστολο ειδικό όχημα, όχι σαν κι αυτά που έχουμε εμείς, αλλά νεφέλη φωτεινή, που τον μετέφερε στην Ιερουσαλήμ.
Τίμησαν οι Απόστολοι την Μητέρα του Κυρίου και κατάπληκτοι, γεμάτοι θαυμασμό, είδαν την τρίτη ημέρα να λείπη το σώμα από τον τάφο της Γεθσημανή. Τίμησαν την Παναγία μας και οι Άγγελοι του ουρανού. Την υποδέχθηκαν κατά την Κοίμησί της, την δορυφορούσαν, την ξενάγησαν στα ουράνια σκηνώματα. Έκθαμβοι την βλέπουν να ανεβαίνη πιο ψηλά από τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ. Αγγελική έκπληξις! Βλέπουν το πρώτο ανθρώπινο σώμα να ανεβαίνη και να δοξάζεται στη Βασιλεία των Ουρανών! Όπως εμείς εξεπλάγημεν όταν είδαμε τον πρώτο αστροναύτη, να ανεβαίνη ψηλά και να περπατά επάνω στην σελήνη, έτσι και οι άγγελοι εξεπλάγησαν όταν είδαν να πατά πόδι ανθρώπινο τα Άγια των Αγίων του Ουρανού. Η Παναγία μας είναι η πρώτη γυναίκα «αστροναύτης» που ανέβηκε υψηλότερα και από τούς αγγέλους.
Την Παναγία μας την τιμά τέλος ο λαός, ο πιστός και ευσεβής λαός και ιδιαίτερα ο Ελληνικός λαός περισσότερο από κάθε άλλο λαό. Στην Παναγία μας αφιερώνει τους περισσότερους ναούς. Την Παναγία μας έχουν προστάτιδα τα περισσότερα μοναστήρια μας. Στης Παναγίας μας τις εικόνες τις βυζαντινές –η βυζαντινή αγιογραφία εκφράζει την δογματική θέση της Εκκλησίας μας– ανάβονται οι περισσότερες λαμπάδες. Την Παναγία μας επικαλούνται στις δύσκολες στιγμές οι πονεμένοι της ζωής. Ποτάμια δάκρυα μπροστά στις άγιες εικόνες της. Η Παναγία μας είναι βαθειά ριζωμένη στην συνείδηση του Ορθοδόξου λαού μας.
Ευλογημένοι μου χριστιανοί, σας έδειξα ποιοι τίμησαν και τιμούν την Παναγία. Υπάρχουν όμως κι εκείνοι που δεν τιμούν την Παναγία μας, αλλά ατιμάζουν το πρόσωπό της.
Συνέβη ένα περιστατικό, όπως ξέρετε, στο γεγονός της Κοιμήσεως, που το αναφέρει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός: Την ώρα που οι Απόστολοι και οι πιστοί τής πρώτης Εκκλησίας μετέφεραν το σκήνωμα της Παναγίας μας επάνω σε κλινίδιο για να την ενταφιάσουν, ώρμησε ένας Εβραίος και άρπαξε το σκήνωμα για να το ρίξη κάτω, αλλά δεν πρόλαβε. Τα χέρια του κόπηκαν αοράτως από Άγγελο του Θεού κι έμειναν κολλημένα στο σκήνωμα της Θεοτόκου. Με το γεγονός αυτό και τον φρικτό πόνο μετενόησε ο Εβραίος και ζήτησε συγνώμη από την Παναγία μας και το θαύμα έγινε. Πάλι επανήλθαν τα χέρια του στην θέσι τους.
Τότε ένας ασέβησε προς την Παναγία μας. Σήμερα ασεβούν πολλοί. Δεν ακούτε; Οι αντίχριστοι χιλιαστές δεν δέχονται την Θεοτόκο. Μιλάνε για κάποια Μαρία, λες και είναι η κυρά-Μαρία της γειτονιάς τους. Σε τέτοιο σημείο ταπείνωσι!
Οι αιρετικοί προτεστάντες δέχονται μεν το «Θεοτόκος», αλλά δεν δέχονται την Αειπαρθενία της Θεοτόκου. Άλλου είδους βλασφημία αυτή. Το διαμάντι του ουρανού το ρίχνουν μέσα στην λάσπη των σαρκικών ερώτων και σαρκικών μίξεων κατά τις βλάσφημες δοξασίες τους.
Και για κάτι άλλο όμως πρέπει να κλάψουμε πολύ. Μυριάδες στόματα, εκατοντάδες χιλιάδες στόματα Ελλήνων, καθημερινώς ανοίγονται σαν τον Άδη και βλασφημούν χυδαιότατα την Πάναγνο Κόρη της Ναζαρέτ. Ένα μικρό υπολογισμό θα κάνω, γιατί τα γνωρίζω. Στους δέκα άντρες ίσως οι δύο να μη βλασφημούν την Παναγία και τον Χριστό, οι οκτώ σίγουρα. Οπότε υπολογίστε τα εκατομμύρια των ανδρών, χωριστά και των γυναικών, πόσοι είναι οι ασεβούντες στο Πρόσωπον της Παναγίας Μητέρας του Θεού μας.
Δεν βλέπετε και το άλλο; Γυναίκες ατιμάζουν την Παναγία μας με την προκλητική τους εμφάνισι και την γύμνια τους τα καλοκαίρια. Από το ένα μέρος ασπάζονται την εικόνα της σεμνής Θεοτόκου και από το άλλο μέρος σκανδαλίζουν, κρημνίζουν και κολάζουν με την προκλητικότητά τους. Και δεν το αντιλαμβάνονται αυτό να το εξομολογηθούν ως αμάρτημα.
Η Παναγία μας θλίβεται για όλη αυτήν την ασέβεια του λαού. Όσοι πιστοί, ας μετανοήσουμε, ας τιμήσουμε σωστά την Παναγία μας και ας λέμε με πόνο, με πόθο κι αγάπη για τον εαυτό μας και τον πλησίον: «Υπεραγία Θεοτόκε, σώσον ημάς τα παιδιά σου». Αμήν.
Από το βιβλίο: Γέροντος Εφραίμ Προηγουμένου Ι.Μ. Φιλοθέου, Η τέχνη της σωτηρίας. Έκδ. Ι.Μ. Φιλοθέου, Άγιον Όρος 2005. Ομιλία ΚΘ’, σελ. 443 (αποσπάσματα).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου