Διδαχές από τόν Αθωνα Ο Άγιος Αθανάσιος Ο Αθωνίτης
Ο Άγιος Αθανάσιος, όπως αναφέρεται στον κατά πλάτος βίο του, κατήγετο
από τα μέρη της Ανατολής, από την Τραπεζούντα. Μόλις ετελείωσε την
έξωθεν παιδεία - ήτο φιλόλογος - ελκυσθείς υπό της Θείας Χάριτος,
εγκατέλειψε τα εγκόσμια και προσεχώρησε στο μοναχισμό από νεαράς
ηλικίας, υπό την πρόνοια του κατά σάρκα θείου του, του οσιωτάτου πατρός
Μιχαήλ του Μαλεήνου.
Όταν κάποτε, επεσκέφθησαν οι νεαροί στρατηγοί Νικηφόρος και Λέων, οι
διαδραματίσαντες μετέπειτα σπουδαίο ρόλο στην Βυζαντινή Αυτοκρατορία,
τον όσιο Μιχαήλ το Μαλεήνο, τον πνευματικό πατέρα του Αγίου Αθανασίου,
για να εξομολογηθούν, ο Όσιος Μιχαήλ τους ωδήγησε στο μέρος όπου ησύχαζε
ο Άγιος Αθανάσιος, τριακοντούτης τότε, λέγοντας τους ότι θέλει να τους
επίδειξη ένα θησαυρό. Και μετά την συνάντησι και συνομιλία πού είχαν
μαζί του, εθαύμασαν, διότι πραγματικά επρόκειτο περί ενός μεγάλου
θησαυρού.
Από τότε έλαβαν εντολή «αύτη τούτω τω μοναχώ ΑΝΑΓΕΣΑΙ τους λογισμούς δια
βίου παντός». Έκτοτε συνέχισαν οι, δύο μεγάλοι άνδρες να έχουν ως
πνευματικό οδηγό τον Όσιο Αθανάσιο, έως τέλους του
βίου τους.
Με τον Νικηφόρο δε τόσο συνεδέθησαν, ώστε έδωσαν αμοιβαία υπόσχεση να
ζήσουν πάντοτε μαζί σαν μοναχοί. Η υπόσχεση εκ μέρους του Νικηφόρου
παρέμεινε ατελής, διότι ως στρατηγός εκλήθη να απελευθέρωση την Κρήτη
από τους πειρατές, υστέρα όμως ΒΑΣΙΛΕΥΣΕ δια της βίας και εδολοφονήθη,
χωρίς να κατορθώση να φυλάξη την υπόσχεσί του. Δεν έπαυσε όμως να προνοή
της Μεγίστης Λαύρας του Αγίου Αθανασίου. Ο Όσιος Αθανάσιος, φεύγοντας
από τα μέρη της Βιθυνίας, έρχεται στον Άθωνα. Επισκεφθείς τις Καρυές,
κέντρο της τότε μοναστικής ζωής, δεν απεκάλυψε ποίος ήτο, αλλά
προσεποιήθη τον αγράμματο και τον αγροίκο. Πολλές φορές ο Γέροντας του
προσπαθούσε να του μάθη το αλφάβητο, για να διαβάζη την ακολουθία του.
Αυτός όμως προσεποιείτο ότι δεν έχει τέτοια ικανότητα προς μάθησι. Στους
γέροντες του Πρωτάτου πού παρακινούσαν τον γέροντα να μάθη τον
υποτακτικό του γράμματα, απαντούσε με απλότητα, ότι είναι στενοκέφαλος
και δεν μπορεί να μάθη. Τέλος όμως, απεκαλύφθη ποιος ήτο, από αυτούς που
τον εγνώριζαν και ηναγκάσθη να ομολογήση ότι ήτο περιβόητος Αθανάσιος.
Εφ' όσον πλέον έγινε γνωστός και δεν ημπορούσε να συνέχιση στην αφάνεια
που τόσο αγαπούσε, εξεκίνησε περιερχόμενος το Άγιο Όρος, αναζητώντας
κατάλληλο τόπο. Έφθασε μέχρι τα ανατολικότερα μέρη του Όρους, στα
λεγόμενα Μελανά, όπου στην αρχή έμεινε για λίγο διάστημα εις ένα σπήλαιο
τας ησυχαστική ζωή. Μετά όμως, επιμόνως παρακινούμενος από τον
Νικηφόρο, άρχισε την ανέγερσι της Λαύρας. Πριν όμως καλά-καλά τελειώσει η
ανοικοδόμηση της Μονής, ήλθε είδησι στον Άγιο, ότι ο Νικηφόρος έγινε
αυτοκράτωρ. Με πολλή λύπη τότε ο Άγιος, διότι αυτό σήμαινε την εκ μέρους
του Νικηφόρου αθέτηση της υποσχέσεως του πού είχε δώσει στον Θεό να
γίνη μοναχός, αλλά και από ταπείνωσι, μισοδοξία και αγάπη προς την
ησυχία, εγκαταλείπει την Λαύρα, στέλλει στον Νικηφόρο μια ελεγκτική
επιστολή και με ένα μαθητή του, τον Αντώνιο, αναχωρεί για την Κύπρο.
Ευρισκόμενος όμως στην Κύπρο λαμβάνει πληροφορία από τον Θεό να γυρίση
πίσω, να αποτελειώση το έργο του. Γυρίζει λοιπόν πάλι πίσω και συνεχίζει
το προηγούμενο του έργο. Και οικοδομώντας την Λαύρα ο Άγιος, έγινε
στυλοβάτης της Αθωνικής μοναστικής ζωής.
Κατώρθωσε να φέρη τα διάφορα μονήδρια, Σκήτας, και ησυχαστήρια πού ήσαν
σε μια κατάστασι απομονώσεως, σε κοινωνία μεταξύ τους, αλλά και με τους
ιδικούς του μαθητάς, πού ευρίσκοντο εντός της Μονής. Έτσι σιγά-σιγά
ήρχοντο και υπετάσσοντο εις αυτόν. Έμεναν φυσικά στα ησυχαστήρια τους,
αλλά πνευματικά εξηρτώντο από αυτόν. Και τότε πραγματικά προεκάλεσε την
μεγάλη αυτή ισορροπία, επάνω στην οποία συνίσταται, εάν θέλω με να
είμεθα ειλικρινείς, η μακροβιότης του Αθωνικού μοναχισμού. Γι1 αυτό και
δικαίως πρέπει να ονομάζεται ο αναντικατάστατος, τρόπον τινά, ρυθμιστής,
ηγούμενος και κυβερνήτης του Αθωνικού μοναχισμού. Επέτυχε, όπως είπα,
το απρόσιτο, το διχασμένο και το μεμενωμένο των Πατέρων μέσα στον Άθωνα,
να το ενώση υπό μίαν γνώμη, να αποδώση την ελευθερία στην
προσωπικότητα, να πείση τον καθένα ότι μπορεί να γίνη μοναχός τηρώντας
κατά δύναμι την Πατερική φιλοσοφία.
Και εφήρμοσε πραγματικά το παρεμφερές ρήμα του Παύλου: «ο διακόνων εν τη
διακονία, ο προϊστάμενος εν σπουδή» και τρόπον τινά, «ο ησυχάζων εν τη
νήψει». Γι'αυτό για μας τους αγιορείτας μοναχούς, ο Όσιος Αθανάσιος, δεν
είναι ένας απλός Άγιος, από τους τόσους πολλούς, αλλά είναι κατ'
εξαίρεσι ο πνευματικός Πατήρ πάντων. Στην προσωπικότητα του, στην
πατρική του στοργή και πρόνοια, στην πεφωτισμένη του διάνοια, στην
διακριτικότητα του, ευρίσκει ο κάθε ένας από μας, εις όλας τάς γενεάς,
αυτό πού του αναλογεί και μπορεί κάλλιστα και απρόσκοπτα να συνεχίζη την
πορεία του με την μακαριά ελπίδα ότι επιτυγχάνει στην μοναστική ζωή.
Δύο πράγματα χαρακτηρίζουν κατ' εξαίρεσι τον μεγάλο αυτό φωστήρα. Το μεν
ένα είναι η άκρα φιλοπονία, η συνεχής άρσι του σταυρού, την οποία
θεωρεί ως το πλέον απαραίτητο στοιχείο, ως την σπονδυλική στήλη της
μοναστικής αγωγής. Μέσον ως επί το πλείστον, της ησυχαστικής αγωγής, την
οποία συνέχιζε από την αρχή πριν να αναλάβη τις μεγάλες του ευθύνες.
Τόσο δε εθέλγετο από την ασκητική διάθεσι πού πολλάκις παρεπονείτο ότι,
χωρίς να είναι ο πόθος του αυτός, εμβήκε σε τόσες κοινωνικές μέριμνες,
του μοναστικού φυσικά ιδιώματος. Και επιθυμούσε διακαώς να ευρεθή πάλι
χωρίς μέριμνες, και να συνέχιση κατά τον πόθο του, κατά μονάς την
ησυχαστική ζωή, την οποία πολλές φορές εφήρμοζε στο σπήλαιο του, πού
ευρίσκεται έξωθεν προς τα νοτιοανατολικά μέρη της Λαύρας, στην λεγομένη
Βίγλαν.
Το δεύτερο είναι το στοιχείο της αγάπης, τη κοινωνικότητας
και της αλληλεγγύης. Αν και ευρίσκετο ως προς τον εαυτό του
αυστηρότατος ασκητής και φιλοπονώτατος, ως προς τον πλησίον του ήτο
πάντοτε φιλόστοργος και πλήρης αγάπης. Και η πολλή του αγάπη και στοργή,
πραγματικά συνέδεσε και συνεχίζει να συνδέη τον Αθωνικό μοναχισμό και
αυτό πιστεύομε θα συνεχιστή έως της συντέλειας, από όσα αποδεκνύει η
θεία πρόνοια, μέσω της ακοίμητου πρεσβείας του μεγάλου τούτου φωστήρος.
Φυσικά αν επιχειρήσωμε εμείς να τον περιγράψωμε, θα τον μειώσωμε. Άλλα
τα ελάχιστα τούτα, σαν ένα χρέος απαραίτητο τα αναφέραμε, για να
αφυπνίσωμε ο καθένας τον εαυτό μας και να μιμηθούμε κάτι από τις
ποικίλες και πολλαπλές του αρετές. Τόση ήτο η πρόνοια του στο να στηρίζη
το ποίμνιο του ούτως ώστε εκάθητο στο αριστερό μέρος του Αγίου Βήματος
και κατά την ώρα της ακολουθίας ακόμη, εδέχετο εκεί προς εξομολόγησι
τους αδελφούς, όχι μόνο της μονής του, αλλά και πολλούς άλλους.
Μέσα στο πανελεύθερο πνεύμα της πατρικής του στοργής, για να ανάπαυση
όλες τις φυσιογνωμίες και να αυταρκέση εις όλους τους χαρακτήρες, και
στους πλέον αδυνάτους και στους πλέον ισχυρούς, δεν παραμέλησε να
χρησιμοποιήσει και την ανθρώπινη γνώσι, μέσα στην εφευρετικότητα, στο να
μεταβολή και να κάνη ανετώτερη την ζωή, ούτος ώστε και οι ασθενέστεροι
και αδύνατοι στο χαρακτήρα να καυχώνται για την μοναστική τους ιδιότητα,
και να μην αποθαρρύνονται. Εδημιούργησε, μέσα στην ευρύτητα της
πατρικής του προνοίας, ένα πρόγραμμα, πού τότε όχι μόνο δεν υπήρχε, αλλά
και κατά τα έθιμα του απομονωμένου τρόπου της μοναστικής ζωής στον
Άθωνα, εθεωρείτο ως κατακριτέο. Κατεσκεύασε λιμάνια, δρόμους, αποθήκες,
αμπελώνες, κήπους και ο,τιδήποτε άλλο μπορούσε να προκαλέση μέσα στα
επιτρεπτά μέσα, την στοιχειώδη άνεσι εις όλους τους ανθρώπους, πού
ημπορούσαν και ήθελαν να γίνουν μοναχοί. Αλλά τούτο εδημιούργησε
παρεξηγήσεις και όπως αναφέρεται στον βίο του, εθεωρήθη ως «εισάγων
καινά δαιμόνια»· εν συνεχεία εσυκοφαντήθη και εκινήθη ενάντιο του η
διοικητική αρχή του Αγιου Όρους. Επρόκειτο δε να τον δικάσουν, διότι
δήθεν παρεβίασε τα προγράμματα και τον τύπο της ησυχίας των Πατέρων.
Τότε ακριβώς επενέβη προσωπικά η Δέσποινα μας Θεοτόκος και αυτούς μεν
καθησύχασε, αυτόν δε ενεθάρρυνε να συνέχιση και να μην ολιγοψυχήση και
εγκατάλειψη το έργο του. Στις παρουσιαζόμενες μάλιστα δυσχέρειες, όταν
οικονομικώς δεν ημπορούσε να φέρη εις πέρας το τεράστιο έργο το οποίο
εξεκίνησε, τότε παρίστατο η Δέσποινα μας, και του έδιδε θάρρος. Τόσο δε
οι υποσχέσεις Της ήταν ζωντανές, αισθητές και βέβαιες, ώστε κάποτε, όταν
δεν υπήρχε πλέον τίποτε μέσα στην αποθήκη και μέσα στο οικονομείο,
επαρουσιάσθη μόνη Της και είπεν ότι, «εγώ θα είμαι η Οικονόμος της Μονής
πλέον, για να μην έχετε μέριμνα». Και πράγματι, πολλές φορές έδωσε την
ευλογία Της και εγέμισαν πάλι οι αποθήκες τρόφιμα, σε μια δυσχέρεια όπου
οι πολλοί εργάτες και το πλήθος και οι μοναχοί δεν μπορούσαν να
αυταρκέσουν. Και έκτοτε η Αγιωτάτη αυτή Μονή δεν έχει ποτέ οικονόμο,
όπως είναι το σύστημα των Μονών, αλλά παραοικονόμο. Και μία των εικόνων
της, η οποία ευρίσκετο τότε στο οικονομείο και έδειξε το θαύμα, η
λεγομένη Οικονόμισσα, υπάρχει ακόμα εκεί και μπροστά εις αύτη την εικόνα
και θαύματα πολλά έχουν γίνει και με ιδιαιτέρα ευλάβεια οι μοναχοί
απευθύνουν τις ευχαριστίες τους· πολλές φορές εφάνη να ευλογή και να
πληθύνη τα υποστατικά και τις διάφορες ύλες και ανάγκες της Μονής.
Αυτά είναι, εν ολίγοις, πού σας ενθύμισα απόψε και τα οποία γνωρίζετε
και σεις. Περισσότερο όμως τώρα να στρέψετε την προσοχή σας και τον
σεβασμό σας σε τούτο, ότι δηλαδή, αν και υπάρχουν εδώ τυπικά και
διάφοροι ευλαβείς γέροντες, μυστηριωδώς για όλους μας και για ένα
έκαστον, ο μέγας Γέρων και προστάτης και ηγούμενος και πνευματικός
πατήρ, είναι ο οσιώτατος πατήρ ημών Αθανάσιος, ο οποίος είναι ο
συνεχιστής, προνοητής του τόπου τούτου, για να μην ειπούμε και όλου του
ανατολικού μοναχισμού.
Ταις αυτού αγίαις πρεσβείαις και της Πανάχραντου Δεσποίνης ημών Θεοτόκου, Κύριε Ιησού Χριστέ ο Θεός ελέησον και σώσον ημάς. Αμήν
Πρώτη εισαγωγή και δημοσίευση κειμένων στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο από τό Βιβλίο:
Β΄ΔΙΔΑΧΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΘΩΝΑ
ΙΩΣΗΦ ΜΟΝΑΧΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΤΟ ΑΠΟΝ ΟΡΟΣ»- ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1989
Η Ησυχαστική Παράδοση Στο Άγιον Όρος Από Τον Άγιο Γρηγόριο Παλαμά Έως Σήμερα
Η επεξεργασία , επιμέλεια μορφοποίηση κειμένου και εικόνων έγινε από τον Ν.Β.Β
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση κειμένων στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο, για μη εμπορικούς σκοπούς με αναφορά πηγής το Ιστολόγιο:
© ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
http://www.alavastron.net/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου